Vaarwel boerderij en hallo stad

2 juni 2013 - Aberdeen, Verenigd Koninkrijk

De laatste dag op de boerderij hield voornamelijk in; spullen verzamelen, laatste taken uitvoeren en mijn laatste carrotcake maken alvorens te vertrekken naar Edinburgh. De avond ervoor gegeten bij Simon, en die gaf aan dat er een hele mooie route naar Edinburgh loopt, dus besloten die te gaan rijden.

Bij het verlaten van de boerderij kwam ik Simon nog tegen op de fiets, die me nog even vaarwel zei. Vervolgens met mijn carrotcake heerlijk geurend op de achterbank (even een belangrijke notitie; al mijn zooi inclusief de spullen van Amelie, heb ik in de kofferbak kunnen proppen :) ). Een tankbeurt en opweg. De route was inderdaad erg mooi en des te noorderlijker ik kwam, des te drukken werd het met mensen, autos en toeristen. Na wat kleine omwegen die ik niet echt voorzien had (ok fout gereden dus), kwam ik aan in Judy's B&B in Edinburgh en inchecken. Ik moest best lachen, ondanks dat de naam je anders doet vermoeden wordt deze b&B gerund door een chinese dame met zoons. De kamer was netjes en bestond uit een twee persoonsbed en twee losse bedden. Aangezien de ganzen en kippen druk aan het leggen waren geweest heb ik een doosje eieren meegenomen en aan de chinese Judy gegeven. Dus ik was gelijk haar vriendin! (note; haar baby). Vervolgens Irirs, Jort en Jan opgehaald van het vliegveld en ze opgewacht met carrotcake. Leuk ze weer te zien, en stapelen in de auto met mensen en bagage. In Edinburgh hebben we twee nachten geslapen bij Judy en hebben veel dingen gezien en niet gezien, tis een mooie stad maar zoveel te zien dat ik eigenlijk nog wel eens terug wil om alles goed te bekijken. Lekker in de pub zitten en live muziek luisteren en samen uit eten is ook wel erg gezellig! Hebben Arthurs seat bezocht, wat bovenop een beste heuvel ligt en de wind was niet mis! Waaide bijna van de heuvel af, maar de top bereikt. Het uitzicht op de stad was de tocht zeker de moeite waard! De avond ervoor nog een ghosttour gedaan in de ondergrondse stad van Edinburgh, best bijzonder, want ze hebben daar een complete ondergrondse stad! De ‘scary’ dingetjes waren een beetje flauw (een piepende speelgoedmuis en een stok laten vallen tijdens een spookverhaaltje) maar een glimpje van het ondergrondse leven was erg indrukwekkend!

Na Edinburgh zijn we vertrokken naar Oban. Hier hadden we een (volgens de jongens een tree-hugging) hostel/B&B. Schattige kamers met knuffels en boeken. De mannen hadden jeuk tijdens het liggen in de bedden maar Iris en ik zijn ervan overtuigd dat het allemaal psychologisch is want wij hadden nergens last van ;). Ondanks het schattige stadje en hostel hadden we allemaal toch een niet zon beste nacht achter de rug. Ondanks we de avond ervoor toch dapper opzoek waren geweest naar een gezellige kroeg en wat hebben gedronken. Al begint het aardig op te vallen dat de schotten super beleefd zijn in nuchtere toestand en bij uitgaan erg veel drinken en dan ook erg luidruchtig worden (ja zelfs toestaan dat er met stift op hun gezicht wordt getekend?!). Na ons nachtje Oban, waarbij we tijdens het ontbijt werden begeleid door iemand op gitaar (leuk, maar niet in de ochtend tijdens wakker worden na een wat mindere nacht, veroorzaakte bij meerdere personen een niet zon best humeur mij inclusief ;) ) zijn we in de ochtend vertrokken naar Isle of Mull. En wat hebben we mazzel met het weer; blauwe lucht, zon en weinig wind! Na de overtocht met auto zijn we doorgereden naar de ferry naar Iona. Het was een prachtige maar intensieve rit, heuvels, bochten, schapen op de weg en een onelaneroad met passingplaces. Om de zoveel meter was het hopen dat na de bocht/heuvel geen enthousiaste tegenligger de hoek om kwam stuiven. Maar wat een super uitzicht! De overtocht naar Iona was kort en daar een Abbey bezocht en weer terug naar Mull om zo snel als mogelijk in Tobermory aan te komen gezien we een tour wiskeytour hadden geboekt. Maar de route was wederom erg mooi en erg onpraktisch. Na een rit van 2 uur kwamen we aan, hetzij 3 minuten over 16uur en konden de tour vergeten. Ikzelf raakte een beetje in de Jolies-overprikkeld-bui, de rit was intensief en drukte om me heen maakte mij er niet gezelliger op. Dan ook nog eens net te laat zijn voor die tour, grumbl! Flexibiliteit bij dat wiskeygebeuren is er dus niet bij, beetje jammers maarja, we waren idd te laat.. Dus even Tobermory in en ik moest toch zeker even naar de chocolatefactory J! Vervolgens naar onze B&B/lodge/hostelachtig iets. Dit was de mooiste van deze week! Gaaf uitzicht over het water en de bergen en mooie nette kamers. Na een hapje eten in Tobermory hebben we de avond in de gemeenschappelijke ruimte doorgebracht met drinken en eten. De volgende morgen weer richting ferry en besloten om in Oban een herhaling te doen voor wat betreft de wiskeytour. Gelukkig waren we precies optijd J! De mannen daar achtergelaten en de dames zijn wat winkels in geweest. Ikzelf was geslaagd; breinaalden, Avon Skin So Soft moisterizer gevonden (ja Dieta, naast Deet schijnt dit ook een wondermiddel te zijn tegen de midgets J), en een schotlandsticker voor op de auto! Aangezien niemand meer wist waarom we ook alweer precies naar Glencoe gingen en we toch wat in onze luie modus waren, hadden we geen haast om die kant op te gaan. Dus samen gelunched in een kneuterig lunchroom rustig aan die kant op. Onderweg wat gestopt en schotse Hooglanders op de foto gezet (hoort erbij, we blijven toeristen natuurlijk ;) ). In Glencoe was de B&B ook super netjes en vriendelijke mensen. Iris en Jort hadden een geweldig uitzicht op hun kamer op het meer en de bergen, echt heel erg mooi! Glencoe Village mag de naam Village niet dragen, er was helemaal niks! Wel super mooie wandelroutes en paden, maar daar hadden we niet genoeg tijd voor. Ook deze omgeving komt op mijn ‘wanneer ik terugkom lijstje’. Eten? Tsja, Na wat hulp van de Lonelyplanet hadden we iets gevonden; een soort van camping met een eetgebeuren eraan vast. Bij terugkomst hebben we opt kiezelstrand met drinken en een hapje ons prima vermaakt! Stenen werpen opt water werd een stuk leuker dankzij de creativiteit van de mannen; stenen een naam geven, punten inzetten en ze waren even wat tijd zoet! Ik ben maar weer even gaan breien, moet het niet verleren natuurlijk J! De laatste nacht en vervolgens richting airport (vrijdag ondertussen). Afscheid genomen en een super schattig schaaphondje gekregen als bedankje voor op de hoedenplank!

Daarna richting Aberdeen om mijn spaanse dinnetje Yolly weer te zien! Ik heb haar 7 jaar terug voor het laatst gezien in Sevilla, waar ik haar heb leren kennen tijdens mijn maanden stage daar nabij Donana Park. De TomTom, die ik voor deze gelegenheid maar even heb aangezet en niet geheel overbodig, raakte in Aberdeen nogal van slag. Ik ook trouwens want dit is wel 1 van de meest depressieve steden waar ik tijdens mijn trip in Schotland ben geweest. Grijs en fantasieloos. Nadat ik de stad had doorkruist Yolanda opgebeld en die heeft me de laatste stuk naar haar huis geholpen. Ze heeft een leuk appartementje voor haarzelf daar nabij haar University. Echt super leuk om bij te kletsen en hebben in de stad een pizza gegeten en wat gedronken. Aangezien we beide super moe waren optijd weerom en heb die nacht eindelijk meer dan 8 uur geslapen (eerste keer sinds 4 weken). We werden beide om 11uur pas wakker haha! Rustig aan ontbeten en weer heerlijk het italiaanse ontbijt genoten (tostada; geroosterd brood met olijfolie besmeerd en wat zout erop). We zijn de internationale markt over geweest waar ook een  nederlands kraampje stond met poffertjes! Wij hebben voor noten met kaneel en honing gekozen en als lunch noodles en lekker int zonnetje gezeten met wat druppels regen. In de avond lekker relax thuis gebleven en een Italiaans dinnetje van Yolly kwam langs. Een erg leuke meid dus de avond lekker gekletst en thuis gegeten. De nacht goed doorgebracht en vandaag is Yolly door het huis aant stormen omdat ze naar de VS gaat voor een seminar en vervolgens 3 maanden in Barcelona verblijft. Dat geeft mij de gelegenheid een erg lang verhaal te typen LOL!

Vanavond gaan we eten bij een Indisch restaurant met z’n 3en en morgen ga ik weer de hort op. Aangezien mijn tas, die ik 2e hands van Petra heb gekregen jaren terug, echt al een poos overleden is, ben ik opzoek geweest naar een geschikte tas hier in Schotland. Nog niks gevonden en Yolanda gevraagd waar ze de hare vandaan heeft, das nml een tas die ik erg leuk vind! Ze zei; deze? Gebruik ik zelden en de voering is niet helemaal meer ok, maar als je die leuk vind krijg je hem van me! Dat hoefde natuurlijk niet maar ze stond erop, en vertelde me dat ze het leuk vind als ik iets van haar heb. Super lief dus mijn ‘nieuwe’ tas gevonden!

Mijn plan de campagne voor de komende dagen moet ik nog even bedenken, maar 7 juni mag ik Maaike (mijn collegaatje) op gaan halen van het vliegveld in Inverness. Samen gaan we de noordkust af en een deel van de westkust tot aan 13 juni, wanneer ik haar weer terugbreng. Ik heb begrepen dat ze de bieb al helemaal heeft leeggetrokken, dus qua voorbereiding komt het helemaal goed! Wanneer het weer het toelaat gaan we lekker kamperen en zo niet, dan vinden we wel wat anders, zin in!

Waar ik de komende dagen uithang is nog even een verassing, maar ik ga sowieso een smookey eten in Arbroath (tip van Jane in de hostel bij Newton Steward), naar Stonehaven voor een mooi uitzicht bij de klif (tip van een Frans echtpaar in het B&B gebeuren nabij Tobermory) en een kasteel bezoeken ten zuiden van Aberdeen (tip van Yolly en haar Italiaanse vriendin). Ik zal de slaapmogelijkheden qua hostels nog even bekijken en dan gaan we weer aan de zwerf!

Hoop dat het allemaal goed gaat met jullie, en erg bedankt voor de leuke en lieve reacties! Alweer zo’n beetje over de helft, dat gaat echt zo super snel! De komende tijd zal weer wat avontuurlijker worden, aangezien geen enkele plek is vastgelegd, erg leuk!

Lieve groet Jo!

1. Hans:
    Pietje Bell reis!!
  2. Debbie:
    2 juni 2013
    Wat een leuke blog. Klinkt echt super wat je allemaal doet en meemaakt! Veel plezier nog!
  3. Bart:
    Ey blondie,

Hoe is't men de schotse kerels? ik heb alleen nog maar iets over een gepikeerde haan gelezen. btw. geen boete's gehad... we hadden een deal he?
  4. Vanja:
    2 juni 2013
    Hey meiske, leuk om te lezen dat je je nog prima vermaakt! :) dikke knuffel!
  5. Aline:
    Topper!!! Have fun! X
  6. Petra:
    2 juni 2013
    Hey meissie, goed om te lezen dat je je vermaakt! Wel een flink verhaal deze keer ;) De tijd gaat zeker snel geniet er nog maar even van!

Liefs Petra
  7. Dieta:
    3 juni 2013
    Wat weer een pracht Jolies verhaal,dat Schotse spul voor de beestjes kennen ze hier in aussieland niet.gisteren hier een slang tussen de afwasm.uitgepulkt ook spannend
  8. Oma /Opa Dortland:
    Hallo Jolies ,
    Nu , we zijn er trots op zo een ondernemende kleindochter in de familie te hebben . Oma leest niet zo snel en gedurende de tijd dat ze hier zat , heb ik de keuken maar bestuurd . Wat ik wel stiekum bedenk is , dat er in jouw genen ook iets van mij bij zit . Alleen bij mij zijn die in de lopen der jaren wat verbleekt . Maar, vermaak je en tot de volgende ronde .
  9. Jeroen:
    3 juni 2013
    Hey Jo, leuk je verhaal te lezen, super dat je het zo naar de zin hebt. Geniet van alles en vergeet niet foto's te maken....
  10. Broer:
    3 juni 2013
    Hej Zuster! Zo te lezen vernuver jij je wel daar. Heb je al weer zin om terug te komen of zoek je daar een permanent plekje? ;) Veel plezier nog!

Liefs van Jantiena en Broer
  11. Oma:
    3 juni 2013
    wat een verhaal jolies het is net een cadeautje voor myn
    verjaardag want ik ben het nu aan het lezen maar wat zul jy
    veel beleven waar je zelf geen idee van had dat het zo zou zy
    veel succes op je reis verder wat gaat het al weer snel he
    drink maar een borrel op myn verjaardag lieve groetjes
    van een jarige oma doei
  12. Coenraad:
    3 juni 2013
    weer een schitterend leuke blog, benieuwd naar de volgende avonturen. Mocht ik ooit op vakantie gaan neem ik jou maar mee als schrijver van mijn reisblog.