Zomer in Schotland

18 juni 2013 - Carbost, Verenigd Koninkrijk

Alweer een poosje geleden, maar bloggen in gezelschap of zonder internet is geen succes ;). Ik was gebleven in Crieff, waar ik het echt super naar mijn zin heb gehad. Heb mooie mensen ontmoet en op de dag van vertek heb ik nog een fikse wandeling gemaakt met George naar oa de plek waar hij zijn yurt wil bouwen (George is 1 van de mensen die daar werkt en woont). De laatste avond gezellig een berenburgje gedeeld en zelf wat hout bewerkt met de nieuwe aanwinst van George. Erg leuk, want als zijn plannen doorgaan kan ik volgend jaar een paar weken bij hem kamperen en een workshop hout bewerken volgen :)!

Vervolgens naar Aviemore. Nog heerlijk in mijn relaxte wildernissmodus was dit even een onaangename verassing. Een totally depressing hostel, beste drukte qua mensen en ook nog eens een heuse 'strip' met winkels en hotels. Boodschappies gehaald, ook alvast ter voorbereiding op Maaike haar komst, en de avond doorgebracht met breien en een erg irritante aandachtvragerige man uit Schotland (breiwerkje ging mis, dus ik was not amused ;) ). De volgende dag vroeg op en een wildlifepark opgezocht. Je gaat eerst met je auto door het gebied waar beesten loslopen of alsnog in omheining zitten, om vervolgens nog wat andere beesten te bekijken. Je kon je aanmelden voor een tour met gids voor 1 pond. Nou leuk! Was ik de enige dus heb hem de oren van zijn kop gevraagd over hun conservationstrategy, goal, etc. En het nut van dieren beschermen of fokken die nooit meer goed uitgezet kunnen worden in ons huidige klimaat. Meneer was niet echt van de discussie, dus de rest van de rit heb ik me maar wat gedeist gehouden (hij werd er niet gezelliger op hihi).

En daarna flink optijd naar Inverness airport om Maaike op te pikken (we zitten onderhand op 7 juni). Ging op zijn Jolies's; verdwaald, in de file-rij in de richting die ik niet op moest en vervolgens te laat ;). Gelukkig had ik zon en warmte besteld dus toen ik aankwam stond Maaike te genieten van de Schotse zon! Samen terug naar Aviemore en eerst een broodje zalm met een koude rose opt bankje buiten het hostel! We zijn na die dag het noorden op gegaan met op zaterdag de eerste activiteit; dolfijnen spotten in Cromatory! Vervolgens 3 dagen gekampeerd met elke dag een super plek langs het water! De laatste spot was wel het allermooiste; zie de foto's! Voornamelijk veel gezien; om elke hoek zat weer een ander prachtig uitzicht! Aangezien de weersverwachtong niet al te best leek hebben we besloten om een hostel te nemen voor de laatste twee dagen. Het eerste hostel was eerder een soort bunkhouse in Ullapool, mooi gelegen nabij de haven. Maar verder was het nogal sjofel en vies. We hadden wel mazzel met de douches en wc's die waren er net nieuw ingekomen en zag er mooi en nog best schoon uit ;). Dus hier maar even op geproost met een lager voor Maaike (Tennets) en een guiness voor moi, jum!

De dag erop richting Loch Ness gereden, onze laatste hostel zat in Fort Augustus en gelegen ten zuiden van en grenzend aan Loch Ness. Maaike heeft het meer nog even aangeraakt en hebben ook nog wat mooie routes gewandeld. Bij onze hostel aangekomen zag ik twee bekende gele bussen, welke ik ook al gezien had met Iris, Jan en Jort, the amazing Haggis tourbuis! En ja, al die mensen zaten in onze hostel. Gelukkig is deze groot genoeg; want Maaike en ik hadden een privekamer. Relax! Wat ook bijdroeg aan de feestvreugde was het feit dat er alcohol werd verkocht (een heuze bar :)). En live muziek! Na een fles rose genuttigd te hebben tijdens uit eten (ja, 1 fles rose per avond was de rode draad tijdens onze rondreis) ook nog twee beste glazen alcohol (vergeet niet de gratis wiskey) was het opstaan wat minder enthousiast! Toen toch maar weer noordwaarts naar Inverness, want Maaike moest helaas alweer naar NL toe! (donderdag 13 juni alweer).

Samen even gelunched opt vliegveld en Maaike een knuffel gegeven en daar stond ik weer buiten. Geen plan de campagne eigenlijk, dus ben maar gereden naar een plaatsje waarvan ik de naam in mijn hoofd had zitten: Fort Wiliam! Onderweg nog even het laatste battlefield van GB bekeken (kwam zon leuk bruin bordje tegen die ik maar ff gevolgd ben ;) ). Bleek nog best een happening te zijn en het bezoekerscentrum, almede de rondleiding buiten, is echt de moeite waard! Fort Wiliam bleek echter nog wel een eindje rijden en kwam rond 18uur aan. Hostel 1 zat vol, kwam ik achter na een gesprek met een NLfietser die ook een slaapplek zocht. Hostel 2 ook. Hij ging nu voor een B&B en ik heb nog een gokje gewaagd bij het information centre. Jeejj, ze waren open en jeejj, hadden een slaapplek geregeld! Aan de voet van Ben Nevis, de hoogste berg van Schotland! Wel wat buiten de stad gelegen, maargoed, slapen kon ik! Daar aangekomen was een erg vriendelijke receptionist en ja, daar was verder alles positiefs over gezegd hehe. Want juist dit wkend (had deze voor donderdag en vrijdag geboekt om even bij te tanken) waren er drie wedstrijden aan de gang, waaronder de three peak challange. Om een lang verhaal kort te maken; mensen kwamen om half 4 snachts binnen, of vertrokken om 5 uur sochtends, het was stampensvol met mensen en bussen komend en gaan. Geen goede nachten dus. Wel een leuke treinrit gemaakt van Fort William naar Mallaig. Dezelfde route als de stoomtrein van Harry Potter doet, maar dan met de normale lijn en de helft goedkoper ;). En natuurlijk over de Harry Potter brug! (Is die er? Ja klaarblijkelijk ;) ).

De zaterdag besloten om bij de tanken in een gehucht waar ik echt geen drukte verwachte: Plockton, op het vaste land net voor Isle of Sky. Maar de weg ernaartoe was een onelane road. Geen probleem maar normaal doen de mensen even zwaaien als je langs komt. De mensen van/naar Plockton dus niet. Besloten dat ik ze niet lief vond en na het dorp bezocht te hebben besloten om mijn flyer van independent hostels er even bij te pakken en wat anders op te zoeken. Ja, Stromeferry it is! (een ander gehucht nabij Plockton). Een mooi plekje aan een doodlopende weg en weer eens aan het water. Ik werd begroet door een hippy en die was gelijk helemaal gek van mij. Ik mocht mee-eten en heb genoten van al zijn verhalen. Toen ook nog eens een groep jongens uit NL daar verbleven die nacht tijdens hun fietsvakantie en de hippy al druk een vuurtje aan het stoken was in de kruiwagen, begon ik in te zien dat deze nacht ook niet 1 van bijtanken zou gaan worden ;). Dus vuurtje, muziek bestaande uit oude platen draaien en gitaarspelen, en wat variaties in alcohol en vervolgens te bed. De eerste heftige aanvaring met die stomme midgets was een feit; een ventilator stond buiten om ze te verjagen). Had een kamer voor me alleen, maar het zou dus toch weer een kort nachtje worden. Bijtanken niet gelukt, maar wel weer een gezellig avondje op zak dus geen klachten hier! :). De volgende dag kreeg ik het adres van de hippy, rekende hij me maar 10 pond ipv 18 en kreeg ik er een pretsigaretje bij. Haha, check! En op naar Skye (16 juni alweer!).

In de grensstad maar even een boottochtje meegepakt. Erg leuk want je kon onderin de boot via glazen ramen mooi de zee bekijken van onder. Erg veel leuke kwallen gezien! Op Skye ingescheckt in de hoofdstad, ondertussen scheel kijkend van de moeheid. Maarja slapen gaat niet in de namiddag met incheckende mensen. Dus maar wat gekookt en de rust opgezocht buiten voor zover de midgets het toelieten. In het gras in het zonnetje raakte ik in gesprek met een duitse jongen. Die bleek ook alleen te reizen, hetzij voor een weekje, en ook in hetzelfde hostel te slapen. Dus besloten om de kroeg maar ff te bekijken. Leuk gekroeghopt (2 kroegen en toen wast over maar wat wil je op zondagavond). In het hostel aangekomen te bed en bleek dat ik de kamer deelde met drie duitse meiden. Midden in de nacht ging er nog een wekker perongeluk af bij 1 van de dames, en vervolgens stond er een wekker vroeg voor hun, die op snooze werd gehouden. Jeejj, who needs sleep?!

Dus maandag douchen, ontbijten en wat rondstruinen in Portree. Erg leuke winkeltjes met zelfgemaakte kleding, houtspul etc! Aangezien ik besloten had om in de bothy te gaan slapen die ik op aanraden van John uit Crieff op de kaart had gezet, begreep ik dat ik serieus opzoek moest naar een midgetnet voor over je hoofd, gezien de bothy aan het water in een baai ligt en de beesten gek zijn op water en windstille plekken. Helaas, de netten waren uitverkocht maar hij verwachte ze later die dag weer! Nouja, de auto in en een tocht in het noorden gemaakt, Weer veel gezien en nee, nogsteeds ben ik er niet flauw van! Terug in Portree nog geen netten in de winkel maar aan de struin heb ik een net kunnen bemachtigen uit een ecowinkeltje! Een flinke lunch gegeten en opweg naar mijn bothy! Een bothy is een hutje, soms van hout en soms van steen, waar mensen gewoon in kunnen slapen voor wat nachten. Er zitten geen sloten op de deuren, er is veelal een open haard voor een vuurtje van zelfgesprokkeld hout, een houten verhoging om op te slapen en dat is het. Een ongeschreven regel is wel, dat je wat achterlaat na je verblijf. Bijvoorbeeld waxinelichtjes, lucifers, maar ook kleurpotloden, douchegel, feesthoedjes etc kunnen er gevonden worden ;). Een ieder kan er dus binnenwandelen en is veelal gelegen waar je niet zo met de auto naartoe kunt komen. Mijn plan de campagne; op die ene parkeerplaats (ergens grofweg ingetekend door John op mijn wegenkaart) mijn auto achterlaten, backpack vullen met benodigdheden, en dan aan de wandel. Gelukkig vond ik wat mensen met een fatsoenlijke kaart en de rest van de wandeling was makkelijk (rotswegen). Die mensen zeiden dat die bothy erg smerig was dus bereide me opt ergste voor. Toegegeven, tijdens mijn backpack inpakken en de wandeling gingen er nog wel even wat kleine zorgjes door mijn hoofd (ik kom immers uit The Hood (schepenbuurt te Leeuwarden). "Kan ik mijn auto hier wel achterlaten? ZIjn er andere mensen in de bothy? Wat voor mensen zullen dat dan zijn?" Na een fikse wandeling van 2 uur bergop en bergaf in de hitte (het was zonnig en warm en dat lopen ook ;) ). kwam ik op een geweldige plek aan! Aan het strand, tussen de bergjes, zag ik mijn slaapplaats voor die avond! Dit was super geweldig leuk!! In het dal trof ik een jongen aan uit de VS die aan het hiken was. Hij ging weer verder. Helaas, ik had de bothy niet voor mezelf die avond, er logeerden drie jongens in uit Engeland die aan het rondtrekken waren. Erg gezellig wast ook niet, speelden scrabble de hele avond en ik had te weinig energie om geanimeerd een gesprek te gaan voeren. Het was een geweldig mooie avond; blauwe lucht en kalm weer! Helaas kon je opt strand niet verblijven want die midgets waren teveel. Maar die tijd dat ik er even ben geweest was mooi! De jongens hadden reeds hout gesprokkeld (was hun 2e nacht daar), dus het vuurtje ging aan in de avond binnen. Drie reeen zaten heerlijk te grazen naast het raam buiten en ik had een kamer bijna voor me alleen, ook wel fijn, die ik deelde met een best dikke muis (minder fijn). Mijn roommate had al een poging gedaan om wat op te eten dus mijn eten maar even opgehangen ;). Als een blok geslapen en aangezien mijn telefoon het begeven had, ook geen besef van tijd! De jongens hoorde ik vertrekken dus even gewacht en kon toen heerlijk zelf even relax aanrommelen. Ik was er even helemaal alleen in de mooie omgeving dus daar ging ik van genieten! Een hoosbui zorgde ervoor dat ik maar even een vuurtje ging maken en een 2e bak koffie ging zetten. Ondertussen nog even met een frans stel gekletst die langs kwamen lopen. Vervolgens 1 fles Avon moisterizer achtergelaten ('werkt' tegen midgets en ik had er toch 3 gekocht, waarvan ik er trouwens ook 1 aan de fietsende NL jongens heb gegeven) als kadootje voor de volgende 'bewoner'. De wandeling weer terug en bij de auto (jawel die stond er nog ;) ) me zo goed en kwaad als het kon wat opgefrist, semischone kleren aan, en tanden gepoetst. Het bleek al 15uur te zijn hihi. Heb ik even een goede nacht gemaakt! Besloten dat ik Skye nog niet geheel gezien heb, dus nog maar een nachtje.

Deze nacht verblijf ik nabij de destileerderij van Skye.Moet er tocht maar van komen, een rondleiding! En dan even een dagje goed sightseeiing want ik heb een naderende deadline! Over een week zit ik rond deze tijd op de boot op de noordzee, weer terug naar NL! Erg fijn om iedereen weer te zien, maar moet zeggen dat ik nog niet klaar ben met Schotland en het rondreizen...

Nu eerst nog maar een weekje genieten dacht ik zo! :)! Genieten jullie ook nog maar ff van het goede weer in NL!!

Lieve groet,

Jo

1. Thea:
    19 juni 2013
    Ik vind het echt helemaal geweldig om deze belevenissen allemaal te kunnen volgen en al die leuke foto's zeg. Het is vast haast niet allemaal na te vertellen al die indrukken en mensen die je ontmoet.
    Geniet nog maar even van alles voor je het 'normale'leven weer in moet. xx Thea en Roelof
  2. Fiep:
    19 juni 2013
    Wat heerlijk om jou reisverslag te lezen, we genieten er steeds weer van. Dikke knuf van Hans en Fiep.
  3. Mam:
    20 juni 2013
    Hey Jojo, je hebt behoorlijk wat kwaliteiten uitgewerkt/opgedaan.
    Ik weet dat ik jou kan vragen hoe je moet netwerken, ha, ha.
    Volgens mij heb je voor de volgende Schotland trip voldoende adressen en leuke ideeën opgedaan. Krijg je de totempaal wel in de auto of is die op het kampvuur gekomen? Het grote aftellen is begonnen, geniet nog even lekker en we zullen je hier weer een warm onthaal geven. Trouwens heb je Nessie nog wel geknuffeld?

Lots of love, mam.
  4. Dieta:
    22 juni 2013
    Hi,Jolies,

geniet nog volop van je dagen daar,zou het wel leuk vinden als je gewoon verhalen blijft mailen ha,ha.vindt ze zo leuk.
    Liefs Dieta
  5. Thea:
    27 juni 2013
    Ha die jolies, fijn dat je weer veilig thuis bent! Heb,weer genoten van je laatste reisverslag! Nu bijkomen van alle indrukken en dan is er geen ontkomen meer aan maar begint het echte leven echt weer! Groetjes thea