Gearriveerd en Wifi gevonden

10 mei 2013 - Newton Stewart, Verenigd Koninkrijk

Hi!

Het heeft even geduurd voordat ik de rust heb genomen om wifi te zoeken. Momenteel zit ik in de Libary of Dumfries&Galloway en gestationeerd in Newton Steward Branch. Ik ben hier gekomen vanaf mijn hostel met een engelsman James, die een pelgrimstocht te voet aan het ondernemen is, met als doel geld in te zamelen voor stichting Mary. Nu ben ik de beroerste niet dus heb hem maar even een lift gegeven naar het dorp (scheelt weer wat geloop voor hem ;) ). Aangezien James nogal goedsdienstig is aangelegd wilde hij eerst nog even de mis bijwonen in een kerk hiero en gezien de libary toch nog niet open was, maar even een dienstje bijgewoond en heb een mooie boekenlegger gekregen :D.

Maar first things first; dinsdagmiddag vertrokken uit Leeuwarden. Toch wel een beetje een eng id aangezien ik vertrok zonder mijn huissleutels :/. Maar Niek zal goed op mijn huisje en de dames passen, dus nog een knuf van buuf Tineke en opweg! Tuurlijk gaf mijn tomtom in NL er al de brui aan. Moest gelijk ff denken aan Stefan die mij op het hart drukte niet teveel op mijn tomtom te gaan rijden, maar gewoon gaan ontdekken. Tsja, ook leuk, maar gezien ik geografisch gehandicapt ben, werd ik hier niet relax van. Gelukkig besloot het apparaat weer te gaan werken en kwam ik aan in IJmuiden! Een beste boot en het oprijden was nogal spannend (beste hellingproef, dirigerende mannetjes die je gerust lieten staan en onderwijl passen en meten om precies tussen die autos te komen). Eenmaal op de boot mijn hut verkend, echt super schattig! Inclusief 'kunst', zoals het een hotelkamertje betaamd. Op de boot maar ff een glas wijn gehaald en bedenken wat ik moet gaan bekijken de volgende dag. Aanspraak genoeg iig!

De volgende ochtend vroeg opgestaan en koffie weten te bemachtigen (rekenen even 4 pond voor een bakje automaatkoffie, maargoed je moet wat ;) ). Bij aankomst die boot af en je hebt geen kans om je druk te maken want voor jet het weet zit je al op de eerste rotonde. Links rijden zag ik erg tegenop, maar valt best mee gelukkig. Mijn plan de campagne was wat ambitieus; Vanaf de boot doorgereden richting Jedburgh, maar Jolies zal Jolies niet zijn als ik het voor elkaar kreeg binnen een kwartier alweer verkeerd te rijden, ergens voor poortjes kwam te staan met tol en richting een 1 of andere tunnel liep. Auto in de achteruit en maar even aan de kant gewacht om te bedenken hoe ik hier wegkom zonder binnen mijn eerste uur in de UK te gaan spookrijden ;). Leve de aardige man uit het hokje, heeft wat pilonnetjes aan de kant geruimd en me via een achteruitgang weer de weg op gedirigeerd. Eenmaal in Jedburgh de stad verkend; het regende natuurlijk want dat hoort bij schotland, evenals de vele weilanden en schapen :)! Wat rondgeneusd en door naar Melrose en Selkirk om de A708 richting Moffat te nemen. Dont get fooled by the A numbers, hier hebben ze weinig tot geen fatsoenlijke wegen. Wel erg mooie wegen! Elke weg is smal, vol bochten, loopt op en neer en heeft haar bijbehorende gaten. Via Dumfries naar het altijd mooie Minnigaff, waar mijn hostel is gelegen. Bekaf aangekomen maar een relaxed nacht gehad gezien ik de enige was in de slaapzaal die avond. De mensen zijn vriendelijk en allen schots en/of engels die ik tot op heden heb ontmoet.

Donderdag lekker uitgerust wakker en maar weer in mijn lonelyplanet gedoken. Eerst richting zuiden om naar Wigtown te gaan. Echt, het weer was dusdanig vreselijk dat ik een half uur in de auto op het plein heb staan wachten alvorens ik eruit wou. Windstoten en dikke druppen. Hmm, begon toch even mezelf af te vragen waarom ik zo nodig naar Schotland wou.. Maargoed, de auto uitgegaan, de kofferbak ingedoken voor mijn regenkleding en de auto weer in om de kleding aan te trekken. Vervolgens 10 min moedverzameltijd en de barre tocht naar de overkant van de straat gemaakt (tsja, moet toch even kijken wat er in dat grote gebouw is, toch? ;) ). Daar aangekomen trof ik een Libary en het mevrouwtje daar wist me te vertellen; "You like books, I reckon? Cause there is nothing much to do in Wigtown besides books and birds. Dus.. prima, De tocht naar de harbor gemaakt waar ze een gebied voor vogels hebben ingericht. Had ik al verteld van de storm en de regen? Nouja, even gekeken, fotootje gemaakt, en weer terug naar het dorp gewandeld. Wigtown heeft jaren geleden een wedstrijd gewonnen en is nu bekend als de booktown of Scotland. Idd, boekwinkels genoeg! Dus deze winkels bekeken en een hapje gegeten in een cafe. Daarna verder zuidwaards richting Whithorn. Nog steeds nat en koud vond ik het wel gezegend en geen zin om de auto uit te gaan. Dus maar verder gereden totdat ik ergens een bordje zag met een 1 of andere cave waar een heilige in heeft gezeten. Dus het bordje gevolg en kwam op een werkelijk waar super mooi uitzicht uit, bij de kust! (dat het ondertussen was opgehouden met regenen heeft de feestvreugde ook wat geholpen). Onderweg geen toeristen gezien, wat te wijten is aan het feit dat iedereen gelijk richting noorden vertrekt om te gaan vakantievieren. (Vandaag van James de Pelgrim gehoord dat die cave een soort toevluchtsoord was van Saint Ninian's. Deze beste man heeft een belangrijke taak gehad in het brengen van de katholieke stroming in Schotland. De kerk waar we in waren vanmorgen droeg ook zijn naam). Toen naar de kust naar Port Wiliam, een havenstadje en blauwe lucht to match! Pas toen kwam de realisatie dat ik wel erg aan het rondsjeesen ben, en dat ik eigenlijk nooit wat anders doe dan haasten. Dus weer richting hostel gereden waar ik die dag afscheid van had genomen, om me aan te melden voor de komende drie nachten. Op de plaats rust! Daar was het alweer drukker wegens een walking festival. En uitgenodigd om zaterdagavond een drankje te gaan doen in het dorp. Veel tips gekregen over Schotland van een dame uit Edinburgh. En tevens lekkere dingen geproefd als shortbaked bread en haverkoekjes. Vanmiddag nog even naar een botanic garden om met eigen ogen te zien dat het mogelijk is om tropische bloemen in Schotland te laten groeien ;). Zondag vertrek ik naar de boerderieje in Auchencairn :).

Ondanks dat ik in het buitenland ben, zoel ik me prima hier. De mensen zijn lekker nuchter en houden wel van een geintje. Go with the flow gaat me aardig af, gewoon wat aan de klets zijn en een open houding hebben en je rolt dan zo van de ene in de andere situatie.

Nu maar even afsluiten, het is weer eens even droog dus daar moet gebruik van gemaakt worden :)!

Tot de volgende update!

Lieve groet Jo

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Karin:
    10 mei 2013
    Hey meis... Mooie foto's, mooi land. En aan je verhaal te lezen vermaak je je prima. Veel plezier nog!! liefs, Karin
  2. Meine:
    Leuk!
  3. Pascal maramis:
    10 mei 2013
    Hoi, mooie ervaringen en mooie foto's, en blijf lekker nuchter en een open houding helpt veel ^_^ veel plezier!
  4. Mam:
    10 mei 2013
    Hey Jo, mooie plaatjes, maar wonen daar geen mensen:)
    Ging de pelgrimstocht nog over de grens of was deze regiogebonden. Enne is je regenkleding waterdicht en stormvast?
    Have fun.
  5. Jolies:
    10 mei 2013
    Heey mams! Regenkleding qua windjack is helaas niet waterdicht gebleken, zal dr nog even een spuitbus voor halen ;). En moet nog even opzoek naar iets tegen midgets, ik hoor rampenverhalen over deze beestjes die over een paar weken beginnen te bloedzuigen ;). Zijn weinig mensen op de been idd!
  6. Oma /Opa Dortland:
    Leuk om te ontvangen. Zullen uitkijken naar meer. Groeten en , All THE best
  7. Dieko:
    Hey Jolies,

Stoer man in je eentje naar Schotland.
    Geniet ervan !! Echt gaaf.

Groeten Dieko
  8. Vanja:
    10 mei 2013
    Hey laiverd, klinkt goed zeg! Hoop voor je dat het weer ook steeds mooier wordt voor je. Fijn om te horen dat je bent “geland in de reismodus“ geniet ervan meis! Dikke knuffel
  9. Lise:
    Leuk verhaal en super stoer van je! Geniet ervan! X
  10. Dinette:
    10 mei 2013
    nog nét geen weer dus voor een "Schots rokje" ;-) Gaaf hoor, dat je dit allemaal doet!
  11. Oma:
    10 mei 2013
    ingedachten reizen we met je mee
    hou je wel de benzine tank in de gaten
    dikke knuffel oma
  12. Hans:
    10 mei 2013
    Ik zal je vertellen, Fiep en ik stonden dinsdagmiddag met een ijsje in de hand op de kop van de haven, bij het standbeeld, te kijken hoe de vrachtwagens in de Ferry werden geladen, en hoe daar allemaal auto's en motoren stonden te wachten ,daar in IJmuiden, nooit meer aan gedacht dat jij daar tussen zou kunnen staan, stommmm.
    Maar idd goed gehandeld, op de plaats rust, de reis is het doel, toch?
    Go Girl!!
  13. Thea:
    10 mei 2013
    Ha die Jolies, stoer hoor, leuk om zo op de hoogte te blijven van je reis! Geniet ervan Xx Roelof en thea
  14. Rikkert:
    11 mei 2013
    whooo. krijg nu al melding van de site dat ik te veel reageer :D

Maar wat een top landschap. Weer een streek voor op mn bucketlist dus...
    Goed dat links rijden redelijk goed afgaat. Hoorde nog al wat rampscenario's voorbij komen van je. Have fun.
  15. Rikkert:
    11 mei 2013
    BTW A nummers in GB zijn zoals de N nummers in NL. A nummers in NL zijn M nummers in GB ;)
  16. Edward:
    11 mei 2013
    Jolies wat super ! Leuk aankomst-verhaal! Lekker genieten, en goeie reis morgen naar de boerderieje!
  17. Sander:
    12 mei 2013
    Mooi verhaal, benieuwd naar je verdere belevenissen en fijn dat je je snel al een beetje thuis voelt daar. Nu nog iets meer zon. Ik hoop dat de Schotten jouw tempo ook een beetje bij kunnen houden.

Groet,

Sander

p.s.

Als je toch in de buurt bent, neem dan even een kratje Blannoch Blanguish Balmoralloch voor me mee, je weet wel uit het gehuchtje
    Nessiedroppings, alvast bedankt.
  18. Sjoukje:
    Hey,

Leuk verhaal en hoe herkenbaar! Helaas geen tips voor de midgets... Have fun!!
  19. Dieta:
    He Jolies,

Prachtig verhaal,geniet van je schrijven en foto,s fijne tijd daar.
    Liefs
  20. Ylva Claußen:
    14 mei 2013
    Hi Süße,
    wie schön das dein Abenteuer Schottland nun begonnen hat. Ich wünsche Dir eine wunderschöne Zeit und tolle Begegnungen. Pass gut auf Dich auf,
    in Gedanken bin ich bei Dir.
    deine Ylva
  21. Tineke:
    16 mei 2013
    Hey Buuf,
    Goed bezig, lekker genieten!!
    groetjes de buren
  22. Jantiena & Lex:
    18 mei 2013
    Hee Jolies! Goed om te lezen dat je goed bent aangekomen (beetje late reactie maareehhh)!! Volgens mij ga je het daar zeker pruimen; wees gerust, het weer is hier ook bagger, dus daar mis je sowieso niks aan! Succes en veel plezier, opdat je mooie dingen moge meemaken :D Doeoeooeg! PS al wat haggis geproefd? :O